Bruden förberedd för sin Brudgum

Eva Portrait 2

 

Till minne av Eva-Marie Lundquist

27 mars 1970 – 13 december 2001

_________________________________________________

Jag minns hur spännande det var att förbereda mig för min brudgum! Jag hade träffat mitt livs kärlek när jag var på besök i Sverige. Mina föräldrar och jag var missionärer i Peru och vi såg behovet av att jag fick en man. De bad för mig att jag skulle träffa någon som jag kunde arbeta tillsammans med i Peru. Nära slutet av mitt besök träffade jag Bengt. Jag kunde ha stannat kvar och rest tillsammans med honom till Peru, men jag kände ansvar för barn- och ungdomsarbetet som vi hade, så jag reste tillbaka som planerat en dryg månad efter att jag träffat Bengt. Min brudgum skulle följa efter om några månader. Det gjorde han och vi gifte oss där.

Jag var kär. Jag gick i spänning. Jag kunde knappt vänta på ankomsten av min blivande man. Jag förberedde för hans ankomst. Jag räknade dagarna. När han kom och vi gifte oss, var min glädje fullkomlig!

VI ÄR KRISTI BRUD

De senaste dagarna har Gud talat till mitt hjärta om att vara Kristi brud och om hans nära förestående återkomst. Är jag så spänd på hans ankomst som jag var när jag väntade på att Bengt skulle komma till Peru? Förbereder jag mig för den stora bröllopsdagen? Väntar jag på hans ankomst varje ögonblick? Hur glad är jag att vara hans brud?

Jag har en dotter i himlen. Bland minnena jag har sparat är hennes första predikan, som hon skrev (eller predikade) när hon var 10 år gammal. Det känns som en hälsning från graven, som bekräftar ämnet Gud har talat till mig om.

Predikan av Eva-Marie Lundquist (10 år gammal)

Jag har tänkt att läsa ur Johannes Uppenbarelse kapitel 21. Vi som är kristna vet att det är bra att ha Jesus i sitt hjärta. Vi kristna skall se en ny himmel och en ny jord. Ni kanske inte fattar vad jag menar med en ny himmel och en ny jord. När Jesus kommer i skyn och hämtar Bruden då kommer vi att se en ny himmel och en ny jord.

Ni som inte har tagit emot Jesus som eran personaliga vän, ni kan inte komma till den nya himmelen och den nya jorden. Ni kan inte tro vad det är spännande att ha Jesus i sitt hjärta. Ni kanske tror att man måste vara frisk för att tro på Jesus. Men det måste man inte vara. Jag är själv sjuk.

Ni måste bli frälsta. Man kan också säga att man blir född på nytt. Jag har vittnat sen jag var 1 år. Nu är det första gången jag predikar. Men nu övergår vi till predikan.

Jag blev döpt i Kristianstad i Sverige. Andedöpt i Sverige.

Det där med Bruden, det sa Carina min lilla syster att man inte fattar det. Du och jag som är kristna vi är Bruden som Jesus skall hämta. Du kan inte vara utan Jesus. Det är sista minuten nu innan Jesus kommer och hämtar sin Brud. Du som vill ta emot Jesus, du kan säga: Jesus jag vill bli din. Jag vill komma till din himmel. Det kan du göra nu. Du som vill ta emot honom, du kan räcka upp handen. Då skall jag bedja för dig nu. Men du behöver inte göra det,  för Jesus ser till dig nu. Låt oss bedja nu. Du som har blivit frälst nu, Gud ser till dig varenda dag.

DE TIO JUNGFRURNA

Då skall himmelriket liknas vid tio jungfrur som tog sina lampor och gick ut för att möta brudgummen. Fem av dem var oförståndiga och fem var förståndiga. De oförståndiga tog sina lampor men tog ingen olja med sig. De förståndiga tog olja i kärlen tillsammans med sina lampor. Då nu brudgummen dröjde, blev de alla sömniga och somnade.

Vid midnatt hördes ett rop: Se, brudgummen kommer! Gå ut och möt honom. Då vaknade alla jungfrurna och gjorde i ordning sina lampor. De oförståndiga sade till de förståndiga: Ge oss av er olja! Våra lampor slocknar. De förståndiga svarade: Den räcker kanske inte både för oss och för er. Gå i stället till dem som säljer och köp. Men när de hade gått för att köpa kom brudgummen. Och de som stod färdiga gick med honom in till bröllopsfesten, och dörren stängdes.

Sedan kom de andra jungfrurna tillbaka och sade: Herre, Herre, öppna för oss! Men han svarade: Amen säger jag er: Jag känner er inte. Vaka därför, ty ni vet inte vilken dag eller timme han kommer. Matteus 25:1-13 SFB

Är vi en brud förberedd för sin brudgum? Är vi redo för dagen Jesus kommer att ta oss hem? Det kommer att bli en stor bröllopsfest. Var redo!

Bodas del CorderoVi kan bara ana vilken fest det ska bli!

När jag var i Peru och förberedde mig för bröllopet var jag medveten om varje detalj. Först och främst var vi tvungna att få tillstånd att gifta oss från myndigheterna. Jag sydde min brudklänning, jag var tvungen att bestämma vilka flickor skulle vara tärnor, jag beställde klänningar till flickorna, jag hyrde smoking till pojkarna och brudgummen. Den stora tårtan i flera våningar skulle planeras och bakas och även alla små bakelser. Tre hundra personer deltog i bröllop så det var mycket att stå i. Varje detalj gjordes med kärlek och förväntan!

EN BRUD UTAN FLÄCK ELLER SKRYNKLA

Kristus har älskat församlingen och offrat sig för den,  för att helga den, sedan han renat den genom vattnets bad, i kraft av ordet. Ty han ville ställa fram församlingen inför sig i härlighet, utan fläck eller skrynkla eller något annat sådant. Helig och fullkomlig skulle den vara. Efesierbrevet 5:25-27

Jesus gav upp himmelens ära för att komma till jorden och få sin brud. Han levde ett heligt och rent liv men tog på sig all världen synd och skam när han gick till korset. Jesus gav sitt allt för församlingen, så att han kunde ställa fram sin brud ”utan fläck eller skrynkla eller något sådant”. Jesus vill ha en helig och fullkomlig brud.

Detta är vad vi som hans brud har att se fram emot:

LAMMETS BRÖLLOPSMÅLTID

Sedan hörde jag liksom en mäktig röst från en stor skara i himlen säga:

”Halleluja! Frälsningen och äran
och makten tillhör vår Gud,
ty sanna och rättfärdiga är hans domar.
Han har dömt den stora skökan som fördärvade jorden
med sin otukt, och han har utkrävt hämnd på henne
för sina tjänares blod.”

Än en gång sade de: ”Halleluja!” Och röken från henne stiger upp i evigheternas evigheter. Och de tjugofyra äldste och de fyra väsendena föll ner och tillbad Gud som sitter på tronen. De sade: ”Amen. Halleluja!” Och från tronen kom det en röst som sade:

”Prisa vår Gud, alla hans tjänare, ni som fruktar honom,
både små och stora.”

Och jag hörde liksom rösten från en stor skara, lik bruset av stora vatten och dånet av kraftig åska, och de sade:

”Halleluja! Herren vår Gud,
den Allsmäktige, har blivit konung.
Låt oss vara glada och jubla och ge honom äran.
Ty Lammets bröllop har kommit, och hans brud har gjort sig redo.
Åt henne har givits att klä sig i skinande, rent linnetyg.”

Linnetyget är de heligas rättfärdighet.

… Saliga är de som är bjudna till Lammets bröllopsmåltid.
Uppenbarelseboken 19:1-9

BRUDENS VÄLDOFT

Det finns en vacker kärlekshistoria i en kort bok i Gamla Testamentet, som kallas Höga Visan. Läs den som om det vore en kärlekshistoria mellan dig och Jesus. Den Älskade längtar efter sin Älskade.

Längtar du efter Jesus, din älskade? Har du smyckat dig själv som en brud för sin brudgum?

Jesu Kristi församling, hans brud, är i mångt och mycket delad och befläckad. Det pågår ofta käbbel, ilska, svartsjuka, elakhet och egoism bland oss som borde vara Jesus heliga brud. Hur det måste såra vår Älskades hjärta när vi som hans brud inte kan komma överens med varandra!

Herren har kallat mig detta år att skriva om att sprida doften av Kristus, väldoften av hans kärlek. Jag ber att varje ord som jag valt att skriva om i denna undervisning må föra oss närmare vår brudgum. Jag önskar att det skall vara som juveler som vi pryder oss med som förberedelse för att ta emot vår Kung och Frälsare.

(Jag skriver på spanska och engelska men skall försöka hinna med att översätta en del till svenska. Finns du som vill hjälpa till är du mycket välkommen.)

Jesus vill helga oss genom sitt ord. ”Helga dem i sanningen; ditt ord är sanning”, bad Jesus innan han gick till korset (Joh 17:17). Kärlek, vänlighet, medkänsla, förlåtelse, generositet, ödmjukhet, integritet… Dessa är några av de teman som vi kommer att studera.

Be till Gud att du får en förnyad kärlek till brudgummen, att du förbereder dig för hans ankomst med förväntan.

Utan fläck eller skrynkla… låt dessa ord sjunka in djupt i din själ. Jesus vill presentera åt sig en församling i stor prakt.

Detta är ett budskap för unga och gamla. Jag förundras över minnet av min dotter, som vid tio års ålder var medveten om Kristi brud och som talade om den nya himlen och den nya jorden. Hon är lycklig som nu är hos Jesus i paradiset!

Låt Jesus helga dig rakt igenom. Han är den som kommer att förbereda dig så du kan ställas fram inför honom i stor prakt. Bli kär i honom på nytt, och om och om igen! Han älskar dig mer än ord kan uttrycka. Han kommer att verka i dig hans kärlek, vänlighet, medkänsla, förlåtelse, generositet, ödmjukhet, integritet…

Må vi vara en brud förberedd för sin brudgum!

 

Bilderna i PDF Till minne av Eva

Till minne av EvaTill minne av Eva2

Annonser

Om kelund

My name is Kerstin Anderas-Lundquist. I was born in Sweden to Per & Brita Anderas, on March 6, 1946. In 1948 we left to begin a missionary life in Chile; in 1956 we moved on to Peru. On May 1, 1969 I married an all-Swedish guy from Karslkrona: Bengt Göran Emanuel Lundquist. God blessed us with two daughters: Eva-Marie Elizabeth and Ruth Carina. We served as missionaries in Peru and Bolivia. In 1988 we moved to the United States to work at Life Publishers in Miami, Florida. I was to assist in developing the line of Sunday School Curriculm in Spanish known as Vida Nueva. I live in Springfield, Missouri, and am retired from work at the Assemblies of God Headquarters. My husband and daughter Eva-Marie have been promoted to Heaven. Carina is married to Thom Cole and they have given me four gourgeous grandchildren, even five (teen-age John). I will be writing about my life, past and present, blended with visions for the future. My deepest desire is to spread the “seed of love”–inspiration to serve God and our neighbors with love and compassion.
Det här inlägget postades i Kristna livet, Min familj och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s